رشته کارشناسي زبان و ادبيات انگليسي
رشته دبيري زبان انگليسي

امروزه "کسي که توان خواندن و نوشتن را دارد." پاسخ مناسبي براي سؤال "فرد باسواد کيست؟" نمي باشد. دنياي با شتاب و با تحرک رو به پيش امروز که در آن بسياري از مفاهيم، متحول شده و گاه تا مرز کاملي نيز پيش رفته است معني سواد را نيز تغيير داده است. کشورهاي توسعه يافته صنعتي و برخي از کشورهاي در حال توسعه دانستن يک يا دو زبان خارجي را به عنوان يکي از مؤلفه هاي با سوادي مي داند بعضي ها بر اين باورند که در دهکده جهاني امروز کساني مي توانند نقشهاي مؤثري برعهده بگيرند که از ابزار ارتباط با ديگران يعني زبان، بهره کافي برده باشند؛ از رهگذر چيزهايي که گفته شد کارشناسان زبان خارجي به مثابه پل ارتباطي ميان فرهنگها و تمدنهاي مختلف عمل مي کنند و اين پديده براي کشورهايي همچون ايران که از آبشخور تمدن و فرهنگ قرون، سيراب مي شوند از اهميت بيشتري برخوردار است. دوره کارشناسي زبان و ادبيات انگليسي با هدف تربيت کارشناسان مجرب در زبان انگليسي در سطح اين دوره تأسيس گرديده و دانشجويان را به صورت علمي و تخصصي با زبان انگليسي آشنا مي سازد. اين رشته در بيش از 29 مرکز دانشگاهي دولتي، 16 واحد دانشگاه آزاد، دانشگاه پيام نور و دانشگاههاي غيرانتفاعي ارائه مي شود.
اين رشته، به آشنايي دانشجويان با ادبيات انگليسي مي پردازد به اين ترتيب که ادبيات انگليسي در دوره هاي مختلف ادبيات، متون ادبي، اشعار و نقد ادبي و نمايش و متون نمايشي را به دانشجويان معرفي مي کند. البته اين رشته در ايران، غريب افتاده مخصوصاً دانشگاه آزاد تدريس آنچناني ندارد بع غير از يکي از واحدها و يا در بعضي از واحدهاي دانشگاههاي شهرستان. در دانشگاه آزاد خيلي به اين رشت پرداخته نمي شود ولي در دنيا اگر بخواهند زبان آموزي کنند از طريق متون ادبيات و متون ادبي به هدف نزديکتر مي شوند و دانشجويي که براي اين رشته انتخاب مي شود بايد توانايي هايي در حد درک مطلب انگليسي متوسط و متون ادبي داشته باشد که به دو بُعد علاقمند باشد؛ ولي متأسفانه بعضي از داوطلبان و يا دانشجويان، معتقدند که اگر در رشته مورد علاقه خود قبول نشوند يکي از گرايشهاي زبان انگليسي را انتخاب مي كنند، در حالي که اين غلط است و دانشجو بايد به آن علاقمند باشد و بتواند در زمينه ادبيات کار کند که نياز به علاقه زياد و انگليسي قوي براي دانشجويان دارد.
دانشجويان رشته کارشناسي زبان و ادبيات انگليسي با گذراندن يک دوره 4 ساله يا 8 نيم ترم تحصيلي به اخذ مدرک کارشناسي، نايل مي آيند. لازم به ذکر است که اين رشته در دوره کارشناسي داراي 3 گرايش مترجمي زبان انگليسي، دبيري زبان انگليسي و ادبيات انگليسي مي باشد. دانشجويان اين دوره با گذراندن 139 واحد درسي شامل 74 واحد دروس اصلي، 45 واحد تخصصي و 20 واحد دروس عمومي، به عنوان کارشناس زبان انگليسي به اخذ مدرک مربوطه نايل مي شوند. برخي از مهمترين واحدهاي درسي اين رشته به قرار زير است:
1- کليات زبان شناسي: با هدف آشنايي با اصول و مباني زبان شناسي؛
2- سيري در تاريخ ادبيات 1 و 2: با هدف آشنايي با تاريخ ادبيات در جهان؛
3- اصول و روش نقد ادبي: با هدف آشنايي و تقويت مباني نقد متون مختلف؛
4- شعر انگليسي: با هدف تقويت بنيانهاي زبان انگليسي در عرصه شعر و نثر؛
5- زبان فرانسه به عنوان زبان دوم: با هدف آشنايي با اصول اوليه يک زبان ديگر؛

دانش آموختگان اين رشته مجموعه اي از فنون و مهارتها و اطلاعات را به دست مي آورند که به کمک آن قادرند فعاليتهايي را در ارتباط با زبان انگليسي بر عهده بگيرند. برخي از اين فعاليتها و مشاغل از اين قرارند: توجه متون انگليسي در مراکز دولتي و شرکتهاي خصوصي، برگردان روزنامه ها و مجلات و نوارها از زبان انگليسي به فارسي يا بالعکس، فعاليت به عنوان مترجم در دستگاههاي وزارت خارجه، فعاليت به عنوان مترجم براي شرکتهاي خصوصي، تدريس زبان انگليسي و فعاليت در دارالترجمه هاي کشور، به شرط دارا بودن تبحر کافي در اين زمينه.



  رشته دبيري زبان انگليسي

مقدمه
تحولات جهان امروز، بسيار فراتر از تحولات صرفاً تکنولوژي است که در عرصه هاي ديگر همچون عرصه مفاهيم نيز راه يافته و به اين ترتيب، دنياي امروز ما دنياي مفاهيم تغيير يافته، باز اندشيده شده و از نو بنا شده است.
از ميان مفاهيمي که امروزه دستخوش تحولي کيفي گرديده، مفهوم سواد است. روزگاري هرکس که توان خواندن و نوشتن را داشت باسواد ناميده مي شد. اما باسواد ديروز شايد کم سواد و حتي بي سواد امروز باشد؛ زيرا براساس معيارها و ملاکهاي تعريف در جهان پيشرفته و صنعتي امروز، باسوادي از تعرفه هاي گوناگوني تشکيل شده که يکي از آنها دانستن حداقل يک يا دو زبان غير از زبان مادري است.
بدين ترتيب، اهميت دانستن زبان و برقراري ارتباط ميان انسانهايي با فرهنگها و تمدنهاي مختلف به خوبي آشکار مي گردد. اهميت دانستن زبان و برقراري ارتباط ميان انسانهايي با فرهنگها و تمدنهاي مختلف به خوبي آشکار مي گردد. اهميت برقراري ارتباط و انتقال تجارب و اطلاعات، در دنياي بزرگ اما کوچک شده امروز، به ويژه براي ملتهاي صاحب فرهنگ و تمدن دوچندان است. از همين روست که کارشناسان زبانهاي خارجي به مثابه پلهاي ارتباطي ميان تمدنها و فرهنگها عمل مي کنند.
با توجه به آنچه که گفته شد، رشته دبيري زبان انگليسي با هدف تربيت متخصصاني در زمينه آموزش زبان انگليسي تأسيس گرديده تا اين نياز جامعه علمي کشور را مرتفع سازد.
رشته دبيري زبان انگليسي در دو سطح، در دانشگاه تدريس مي شود: دوره کارداني و کارشناسي. در دوره کارداني، دانشجويان پس از فراغت از تحصيل مي توانند به عنوان دبير زبان انگليسي در مدارس راهنمايي مشغول به کار شوند. در سطح کارشناسي مي توانند پس از فراغت از تحصيل به عنوان دبير زبان انگليسي در دبيرستانهاي کشور، مشغول به کار شوند.
در مورد اينکه اين رشته چه ضرورتي دارد، شايد نياز به توضيح خاصي نداشته باشد چرا که امروزه دنيا به عنوان يک دهکده جهاني مطرح است و ضرورت يادگيري يک زبان زنده دنيا براي همه اَظهرُ مِنَ الشَمس است، بنابراين بايد انسان به يک زبان ديگر آشنايي داشته باشد و بتواند اين ارتباط را به راحتي برقرار کند.
ضرورت يادگيري زبان، نياز به توضيح بيشتر دارد، البته شايد جاي بحث باشد که ما درس زبان را به جاي اينکه در دوره راهنمايي شروع کنيم از دوره ابتدايي شروع کنيم چون يادگيري زبان از دوره ابتدايي بهتر و سريعتر صورت مي گيرد. شايد اين انتقاد به متخصصين اين امر که بايد به اين امر توجه کنند، روا باشد.

گرايشهاي اين رشته
دانشجويان رشته دبيري زبان انگليسي با گذراندن يک دوره چهار ساله يا هشت نيم سال تحصيلي به اخذ مدرک کارشناسي دبيري زبان انگليسي نائل مي آيند. گفتني است که رشته زبان انگليسي در مقطع کارشناسي، داراي سه گرايش دبيري زبان انگليسي، ادبيات زبان انگليسي و مترجمي زبان انگليسي مي باشد.

تعداد واحدهاي درسي
دانشجويان اين دوره با گذراندن 136 واحد درسي شامل 88 واحد درسي 32 واحد عمومي و 20 واحد تخصصي به عنوان دبير زبان انگليسي به اخذ مدرک مربوطه نائل مي آيند. برخي از مهمترين واحدهاي اين رشته بدين قرار است:
1- خواندن و درک مفاهيم 3 و2 و1 با هدف تقويت مهارتهاي قرائتي و فهمي دانشجويان؛
2- کليات زبان شناسي 2 و1 با هدف آشنايي با اصول و مباني زبان شناسي؛
3- کليات روشها و فنون تدريس نظري؛
4- بررسي کتب درسي و تهيه مطالب؛
5- تدريس عملي 2 و1 با هدف تدريس عملي و کسب تجربه؛
6- توليد و کاربرد مواد آموزشي 2 و1؛

اهداف يادگيري زبان
يکي از هدفهاي زبان، ارتباط برقرار کردن با کشورهايي است که زبانشان را ياد مي گيريم. از آنجايي که امروز دنيا، دنياي ارتباطات است، يادگيري يک زبان خارجي کاملاً ضروري مي باشد.
رشته کارشناسي دبيري زبان، رشته اي است که الآن در بعضي از دانشگاهها تدريس مي شود. ضروريات اين رشته اين است که در ابتدا دانشجوياني که وارد اين رشته مي شوند بايد مقداري از زبان عمومي را بدانند تا وقتي که وارد دانشگاه مي شوند، با مشکل زيادي روبه رو نشوند. البته معمولاً سه ترم يا چهار ترم، در دانشگاهها انگليسي عمومي تدريس مي شود اما خوب دانستن انگليسي به کساني که وارد اين رشته مي شوند، خيلي کمک خواهد کرد. بعد از ترم سوم و چهارم، مهارتهايي که لازم است دانشجو ياد بگيرد تا در آينده بتواند در دبيرستانها مشغول تدريس شود به اينها آموخته خواهد شد، مطالب يا دروس دانشگاهي مثل روش تدريس، آزمون سازي و زبان شناسي و چيزهايي که اصولاً يک معلم لازم خواهد داشت تا بتواند در آينده در کلاسهايش موفق باشد.
البته مثل هر شغل ديگري معلمي هم ممکن است يک مقدار تواناييهاي خاصي را بطلبد. اصولاً کسي که وارد اين رشته مي شود بايد از يک مقدار قدرت بدني هم برخوردار باشد. شايد يک سري معلوليتها باعث مشکلاتي شود. شايد کساني که مشکل گويش داشته باشند، نتوانند واقعاً معلمهاي خوبي باشند و از اين بابت يک مقدار مشکل داشته باشند.

بازار کار اين رشته (کاريابي اين رشته)
دانش آموختگان رشته دبيري زبان انگليسي پس از طي کردن دوره ياد شده به مجموعه اي از مهارتها، فنون و دانشها دست مي يابند که به کمک آن قادر به ارائه خدمات در رشته مورد نظر يعني دبيري زبان هستند. حوزه هاي اصلي فعاليت اين دسته ان فارغ التحصيلان شامل موارد زير است:
1- تدريس زبان انگليسي در مقطع دبيرستان و راهنمايي: از آنجايي که اساس تأسيس اين رشته تربيت چنين متخصصاني بوده است لذا اين شغل به عنوان اصلي ترين شغل، براي دانش آموختگان ياد شده تلقي مي گردد.
2- مترجمي زبان: از آنجايي که فارغ التحصيلان اين رشته داراي مهارتهاي زباني کافي در عرصه هاي ديگر نيز هستند لذا
قادرند به عنوان مترجم زبان در بخشهاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي، علمي و هنري نيز به فعاليت مشغول گردند و مراکز دارالترجمه نيز در صورت داشتن تبحر اين دسته از فارغ التحصيلان، قادر به جذب آنان خواهند بود.